Många företag lyckas med marknadsföring på nätet, men det är inte alla som lyckas. Även om traditionella marknadsföringsmetoder som reklamskyltar, tryckta annonser och tv-reklam fungerar är de dyra och svåra att mäta. Konsumenternas fokusgrupper används för att avgöra hur framgångsrika nationella TV-reklamkampanjer är.
Denna marknadsföringsmetod är inte särskilt bra för kontrollerade experiment, och kostnaderna är oöverkomliga för många företag. Marknadsföring på nätet kan dock göra det möjligt för företag att bygga upp kampanjer för kundanskaffning till små eller inga kostnader. Och genom att integrera webbaserad kommunikation i processen kan marknadsförare testa och optimera kampanjerna för maximalt resultat.
Om du till exempel säljer babykläder kan du inrikta dina marknadsföringsinsatser online på föräldrar och relaterade ämnen. På så sätt skulle du nå fler potentiella kunder. Dessutom skulle du kunna locka trafik av högre kvalitet till din webbplats, vilket i slutändan kommer att öka konverteringar och varumärkeskännedom. Oavsett om du försöker rikta dig till millennials eller äldre konsumenter kan marknadsföring online hjälpa dig att nå dina mål. Men onlinemarknadsföring kan också kännas kallt och opersonligt om du inte förstår dina kunders behov. För att undvika detta kan du göra undersökningar, användartester och personliga samtal.
En annan fördel med marknadsföring på nätet är att den når människor som bor utanför ditt geografiska område. Detta är särskilt viktigt för företag som säljer produkter online. Till exempel kan en lokal klädbutik nå ett stort antal människor med sina fysiska butiker, men skulle kunna utöka sin marknad avsevärt med marknadsföring online. Genom att nå fler människor kan ditt företag få ut information om dina produkter och tjänster mycket snabbare än vad du skulle kunna göra med traditionell marknadsföring. När du marknadsför ditt företag på nätet kan du öka ditt varumärkeskännedom, öka försäljningen och bygga upp varumärkeslojalitet.
Fördelarna med marknadsföring online
- Digital marknadsföring har många fördelar.
- Med denna form av annonsering har du full kontroll över vem som ser dina annonser.
- Din målgrupp kan riktas in på alla stadier i köpprocessen.
- Du kan dessutom öka kvaliteten på dina leads.
- Traditionell marknadsföring kan bara berätta om demografin i ett visst område eller en viss tidning.
- Men med marknadsföring online kan du spåra din målgrupp från det ögonblick de köper en produkt till när de återvänder för att köpa mer.
- Denna metod är det mest effektiva sättet att nå din målgrupp, eftersom du kan mäta din konverteringsgrad.
Användning av e-post för att marknadsföra ditt företag
Att använda e-post för att marknadsföra ditt företag är ett utmärkt sätt att nå ut till din målgrupp. Eftersom e-post är personligt kommer det att kännas mer personligt. När din målgrupp öppnar ett e-postmeddelande från dig kommer de sannolikt att reagera mer positivt på meddelandet. Om de till exempel har köpt en vara från en e-handelsbutik kan du använda e-postmarknadsföring för att följa upp dem och fråga hur de tycker om produkten. Om du har en fysisk butik kan du skicka ett e-postmeddelande efter att din kund har gjort ett köp och fråga dem om de gillade produkten, eller helt enkelt tacka dem för köpet.
Det fina med att använda digital marknadsföring är att du kan nå en mycket specifik målgrupp för väldigt lite pengar. Genom befintliga online-grupper och plattformar för sociala medier kan du nå hundratals människor för en minimal kostnad. Dessutom kan du mäta framgången med dina marknadsföringsinsatser genom att övervaka din konverteringsgrad. Med traditionell marknadsföring är det svårt att mäta om den fungerar. Men med marknadsföring på nätet kan du spåra hur många som har klickat på dina annonser och vilka demografiska grupper som är relaterade till din nisch.
Om du använder e-post för att marknadsföra ditt företag kan du öka konverteringsgraden och förbättra kundbehovet. E-postmarknadsföring och sociala medier är två populära strategier online för att locka nya kunder. Du kan också använda dina kunders e-postlista för att rikta in dig på potentiella nya kunder. Dessa taktiker är effektivare än någonsin. Men de måste fortfarande användas med försiktighet. Se till att dina kampanjer inte äventyrar dina kunders information. Glöm inte att inkludera en länk till din webbplats i varje e-postmeddelande du skickar för att uppmuntra dem att besöka din webbplats.